Back arrow icon

Leiebetingelser og Vilkår

Kunden/Leietaker/Leietakeren (den som leier eller har til hensikt å leie utstyr eller tjenester fra Jippie AS, org. nr. 928 794 334) er forpliktet til å følge disse kriteriene / vilkårene. Leietakeren erkjenner og godtar disse vilkårene, samt andre eventuelle vilkår som er avtalt i sammenheng med leieforholdet eller tjenesteytelsen. Jippie AS (omtalt som “Jippie”, “Utleier”, “Utleieren”, “Leverandøren”) tar forbehold om følgende kriterier ved utleie av utstyr og levering av tjenester, med mindre annet er skriftlig avtalt:

1. Levering/Montering/Demontering
• Leietaker har ansvaret for å sikre overholdelse av offentlige forskrifter på arbeidsstedet. Leietaker har også ansvaret for å unngå krenkelse av privatrettslige rettigheter som følge av arbeidet og bruken av utstyret.

• Leietaker er ansvarlig for å sikre en klarert vei helt frem til monteringsplassen/leveringsplassen. Eventuell bæring av utstyr eller venting på fri kjørevei vil bli belastet per påbegynte time, i henhold til utleiers gjeldende priser og timesatser*.

• Parkering av utleiers biler og kjøretøy skal skje i umiddelbar nærhet til produksjonsområdet. Leietaker betaler for eventuelle parkeringsutgifter eller bøter som måtte påfalle utleier. Leietaker er ansvarlig for å sikre at det er mulig å komme seg fram til produksjonsstedet med utleiers biler, kjøretøy, tilhengere, verktøy og annet nødvendig utstyr eller virkemidler som kreves til å gjennomføre arbeidet. Utleier er ikke økonomisk ansvarlig dersom produksjonen blir forsinket/avlyst pga. mangel på fremkommelighet.

• Leietaker er ansvarlig for å klargjøre arbeidsområdet i god tid før arbeidet skal påbegynnes. Kunden har ansvar for avsperring av området og eventuell trafikkdirigering for både fotgjengere og kjøretøy gjennom hele monterings- og demonteringsperioden, og utføringen av andre tjenester. Området der telt og annet utstyr skal plasseres / monteres, må være ryddet og klar før montørene ankommer monteringsplass. Snørydding skal utføres i forkant av- og løpende under arbeidet for å unngå hindring av utførelsen av arbeidet. Leietaker er ansvarlig for å sikre at oppstillings- og monteringsplassen er fri for strøm- og telefonkabler, vannledninger og andre underliggende installasjoner. Utleier fraskriver seg ethvert ansvar for skader på slike installasjoner som kan oppstå under bardunering, festing av jordspyd eller annen sikring av telt og montering av utstyr.

• Dersom arbeidet ikke kan utføres kontinuerlig, har utleier rett til erstatning for eventuelle merkostnader som oppstår som følge av dette. Ekstra arbeid, ventetid eller forsinkelser som oppstår på grunn av at kunden ikke oppfyller sine forpliktelser i henhold til denne avtalen, eller på grunn av andre omstendigheter som utleieren ikke har kontroll over, vil bli belastet separat i henhold til utleiers gjeldende priser og timesatser. Tilsvarende vil ekstra frakt- og riggkostnader som oppstår på grunn av endringer utover den opprinnelige avtalen, faktureres leietaker. Dersom forsinkelser påvirker tredjeparter eller eksterne tjenesteleverandører (for eksempel transportfirma, leie av truck, leie av kranlift, toalettømming osv.), vil eventuelle kostnader og fakturaer som følge av dette bli viderefakturert til leietakeren. Endringer som krever merarbeid/utstyr og/eller lengre prosjekteringstid for utleier vil medføre ekstra kostnader for leietaker. Forhold som omfattes av dette punktet, skal ikke betraktes som Force Majeure for kunden.

• Leietaker er ansvarlig for å sikre tilgjengelighet av truck, lift eller andre nødvendige kjøretøy, utstyr eller verktøy gjennom hele monterings- og demonteringsperioden. Enhver truck, lift eller annet nødvendig kjøretøy, utstyr eller verktøy som skal benyttes, skal være eksklusivt tilgjengelig for utleiers personell, montører og samarbeidspartnere (på oppdrag på vegne av utleier), gjennom hele monterings- og demonteringsperioden.

• Det forutsettes at oppdrag / tjenester utføres- og utstyr hentes/leveres/monteres/demonteres innenfor vanlig arbeidstid, mandag til fredag mellom 08:00 og 16:00, unntatt på røde dager. Ved utføring av oppdrag / tjenester og henting/levering/montering/demontering av utstyr utenfor disse tidspunktene, tar utleier forbehold om å fakturere for pristillegg / overtid basert på utleiers gjeldende priser og timesatser*, med mindre annet er skriftlig avtalt.

• Samtlige utstyr, inkludert bord- og benkesett, bar & barrikader (barbarrikader), gjerder (inkludert sperregjerder / franskegjerder, byggegjerder osv.), gassovner, stoler og bord, tepper, røde løpere, lyslenker, pop-up telt, håndvasker, urinaler m.m., leveres uten håndtering som bæring, montering, oppsett, rigging og klargjøring, med mindre annet er skriftlig avtalt. Enhver håndtering av diverse utstyr gjøres kun etter avtale og vil bli fakturert per påbegynte time, i henhold til utleiers gjeldende priser og timesatser*.

• Telt og diverse utstyr forankres med jordspyd når det lar seg gjøre. Ved forankring med betonglodd beregnes ekstra frakt og kostnad for lodd. Utleier kan selge inn lodd som sikring av telt og utstyr, men skulle jordspyd, bardunering eller andre sikringsmetoder vise seg bedre egnet for sikring på monteringsstedet, basert på utleiers vurdering, vil de alternative sikringsmetodene foretrekkes, uten at ubrukte lodd eller frakt krediteres til leietaker.

• Utleier frakter sitt utstyr i stativ, esker, på paller med pallekarmer osv. Leietaker er ansvarlig for å klargjøre plass på arrangementområdet hvor slikt utstyr kan lagres midlertidig under leieforholdet, frem til demontering / hentedato. Dersom utstyr som stativ, paller, pallekarmer, esker etc. må returneres til utleiers lager på grunn av mangel på lagringsplass eller av andre årsaker, forbeholder utleier seg retten til å fakturere for ekstra fraktkostnader i begge retninger.

• Dersom leietaker ønsker endringer, modifikasjoner, korrigeringer, forbedringer eller justeringer på telt eller annet utstyr etter levering og montering, som for eksempel flytting eller reposisjonering av lodd, veggduker, gjerder, stativer eller andre ønsker/arbeidsoppgaver, må dette avtales og arbeidet vil bli fakturert i henhold til utleiers gjeldende priser og timesatser*. Utleier kan ikke garantere kapasitet til å utføre slike oppgaver etter levering og montering, og skal ikke holdes ansvarlig for manglende gjennomføring av disse arbeidsoppgavene og tjenestene.

• Til demontering er det leietakers ansvar å sørge for at området og utstyret er fullstendig klargjort slik at Jippie kan påbegynne den planlagte demonteringen, nedriggingen og hentingen av utstyret. Dette innebærer mellom annet at alt innhold i telt må være fjernet på forhånd, eventuelt utstyr som står på utleid gulv må være fjernet osv. Leietaker er ansvarlig for å sørge for at det er mulig å komme seg fram til produksjonsstedet med utleiers biler, kjøretøy, tilhengere, verktøy og annet nødvendig utstyr eller virkemidler som kreves for å gjennomføre arbeidet, demontering, lasting, transport etc. i forkant, slik at arbeidet kan starte umiddelbart uten forsinkelser. Det må også ryddes fri passasje for å kunne kjøre ut alt utstyret. Videre er det leietakers ansvar å demontere, pakke og klargjøre alt utstyr som er levert uten montering, inkludert bord- og benkesett, bar & barrikader, gjerder (som franskegjerder, byggegjerder osv.), gassovner, stoler og bord, tepper, røde løpere, lyslenker, håndvasker, pop-up telt m.m. Utstyret må demonteres, tørkes og vaskes over, deretter pakkes ned på samme måte som det ble hentet eller levert. Utstyret skal være samlet og klargjort på ett felles sted for umiddelbar lasting, uten behov for vesentlig bæring eller flytting/transport med kjøretøy, truck eller annet utstyr i forkant av pålastingen. For eksempel skal bord- og benkesett, bar & barrikader osv. pakkes på riktig måte på paller, rotert korrekt og i riktig posisjon, byggegjerder og franskegjerder skal pakkes på stativ, pop-up telt skal klappes sammen og demonteres på korrekt vis og teltduker skal pakkes inn i poser osv. Leietaker vil faktureres for eventuell ventetid eller merarbeid som følge av forsinkelser, mangel på tilkomst, feil pakking, mangel på vask etc., i henhold til utleiers gjeldende priser og timesatser*.

• Utleier forbeholder seg retten til å foreta avvik- eller til å gjøre justeringer i planlagte leveringer og riggeplaner dersom uforutsette hendelser oppstår, det oppstår hendelser utenfor Jippies kontroll, eller dersom tredjepartsselskaper eller tredjepartsleverandører er involvert.

2. Sikkerhet
• Utleier tar forbehold om å kunne demontere og hente utleid utstyr dersom det oppstår risiko for uforsvarlige omstendigheter, som f.eks. storm / dårlig vær, eller andre scenarioer utleier måtte betrakte som «uforsvarlige situasjoner/omstendigheter». Leietaker gjør seg også innforstått med at vær eller andre omstendigheter kan hindre utleier fra å levere og/eller montere utstyr til avtalt tid, eller kunne kreve utleier å måtte utføre en tidligere demontering av utstyret enn opprinnelig avtalt. Leietaker kan ikke kreve at utstyr eller leieobjekter som er blitt demontert og/eller hentet inn på grunn av uforsvarlige situasjoner eller omstendigheter, blir levert eller montert på nytt. Eventuell remontering vil kun skje etter avtale, og vil medføre ytterligere kostnader for frakt, levering, montering, rigging og leie. Levering og montering av utstyr ved fare for kraftig vind og dårlig vær skjer på leietakers risiko og ansvar, og utleieren forbeholder seg retten til å annullere levering og montering av utstyr hvis omstendighetene (som f.eks. været), betraktes som uforsvarlige. Dersom utleier hindres i å stille med / levere / montere utstyr og/eller tjenester, eller bli nødt til å demontere utstyret tidligere enn avtalt, vil leietaker fremdeles bli fakturert for avtalt leiebeløp / total ordresum i sin helhet. Vær eller andre situasjoner som påvirker riggtid og/eller øker kostnader for utleier ved montering og demontering vil bli fakturert kunde, og eventuelt merarbeid / forsinkelser faktureres leietaker per påbegynte time i henhold til utleiers gjeldende priser og timesatser*. Til tross for at utleier tar forbehold om å kunne demontere utstyr skulle det oppstå eller være fare for uforsvarlige omstendigheter, skal ikke utleier holdes ansvarlig for eventuelle skader, hendelser eller kostnader som måtte resultere i, eller være forbundet med mangelen på å gjøre dette (mangelen på å utføre demontering/henting av utstyr).

• Leietaker erkjenner at visse scenarioer og situasjoner kan kreve leietaker å utføre spesielle tiltak for å sikre arrangementområdet og det innleide utstyret, og forstår at eventuelle kostnader forbundet med dette vil påfalle leietakeren. Ved levering av større telt og/eller større mengder utstyr forstår leietakeren at spesielle forhold, som f.eks. dårlig vær, kraftig vind, storm (men ikke begrenset til disse punktene), kan kreve innleie av lastebiler eller andre større kjøretøy / objekter for å beskytte arrangementområdet og det innleide utstyret (som f.eks. telt). Skulle det ikke være tilstrekkelig plass eller mulighet til å beskytte arrangementområdet / utstyret ved hjelp av innleide lastebiler, andre større kjøretøy / objekter, er det leietakers ansvar å være forberedt på alternative løsninger og tiltak for å skjerme og beskytte utstyret mot vær, vind og andre forhold. Leietaker må da iverksette andre nødvendige tiltak i tilfelle uforsvarlige værforhold oppstår for å sikre arrangementområdet og utstyret på en forsvarlig måte. Leietakeren forplikter seg til å undersøke på forhånd- og være beredt på muligheten for å måtte leie inn lastebiler eller andre større kjøretøy / objekter med kort varsel for å beskytte arrangementområdet og det leide utstyret, og leietaker plikter seg til å være beredt på å iverksette alternative tiltak skulle de nevnte metodene ikke vise seg som egnede tiltak av praktiske årsaker. Dersom det oppstår behov for å leie inn mannskap, lastebiler, større kjøretøy / objekter eller andre tiltak for å beskytte telt, utstyr eller arrangementområdet mot vær, vind eller andre forhold, skal alle kostnader forbundet med dette dekkes av leietaker. Utleier vil ikke være ansvarlig for slike kostnader, og leietaker påtar seg fullt ansvar og alle kostnader knyttet til slike tiltak. Skulle utleier av praktiske årsaker påta seg ansvaret for å iverksette nødvendige tiltak for å beskytte arrangementområdet og utstyret mot vær, vind eller andre forhold, vil alle kostnader knyttet til dette belastes og viderefaktureres leietaker. Det understrekes imidlertid at leietaker har det fulle ansvaret for å sikre arrangementområdet og utstyret mot slike forhold, samt å iverksette eventuelle nødvendige spesialtiltak. Utleier fraskriver seg ethvert ansvar for utføring av slike tiltak og alle kostnader forbundet med dem.

• Leietaker er ansvarlig for ettersyn av utstyret og for å sikre at det forblir i forsvarlig tilstand under hele leieperioden. Ved fare for kraftig vind er det leietakers ansvar å sørge for at teltet er fullstendig lukket med alle tak-, gavl- og veggduker festet på, slik at det ikke er noen åpninger i teltet hvor vinden kan «ta grep». Rammetelt med bredde på 15m og 20m er dimensjonert for en vindlast på opptil 28 m/s, som tilsvarer full storm. Ved sterkere vind må teltet evakueres. Teltet må lukkes fullstendig (alle vegger og dører) ved en vindstyrke på 16 m/s. Telt med hel åpning i front må evakueres ved en vindstyrke på 10 m/s. Dersom det samler seg vann etter regn på takdukene, skal leietaker fjerne vannet forsiktig med en pinne, kosteskaft eller lignende, og deretter stramme takduken etter behov. Det er leietakers ansvar å sette seg inn i hvordan alt utstyr fungerer og tas i bruk, samt hvordan sikre telt mot vær og vind. Videre må leietaker selv utføre nødvendig service og vedlikehold på utstyret under leieperioden og ta eget initiativ til å løse eventuelle utfordringer for å oppnå ønsket bruk av utstyret. Tilkalling av utleiers personale/montører/tjenesteytere for assistanse uten nødvendig grunnlag vil medføre fakturering av 100% overtid per påbegynte time, på toppen av utleiers gjeldende priser og timesatser*, i tillegg til evt. fraktkostnader. Utleier tar forbehold om å ikke kunne stille med personell/montører/tjenesteytere, spesielt på kort varsel.

3. Selvmontering/»Dry Hire»
• Ved selvmontering / «dry hire» overføres ansvaret for utstyret fullstendig fra utleier til leietaker, fra overtakelsesøyeblikket, frem til alt utstyret er returnert i sin helhet. Fra overtakelsesøyeblikket av utstyret (også ved bruk av tredjepart som representant for leietaker, som f.eks. innleid tredjepart, innleid bedrift eller bekjente på vegne av leietaker) ligger ansvaret for utstyret fullstendig i leietakers hender, også når det kommer til (men ikke begrenset til) forsvarlig henting, lasting, frakting, montering, demontering, sikring og bruk av det leide utstyret. Utleier fraskriver seg ethvert ansvar for arrangementet og det leide utstyret når leietakeren selv velger å ta ansvar for lasting/frakting/henting/monteringen, demontering og bruk av utstyret. Leietakeren påtar seg både det økonomiske og rettslige ansvaret for eventuelle ulykker eller skader som kan oppstå som følge av - men ikke begrenset til – feilmontering, manglende sikring eller feil bruk av utstyret. Leietakeren er forpliktet til å sørge for at utstyret blir korrekt montert og forsvarlig sikret for å unngå mulige farer og skader. Det er leietakers ansvar å undersøke, finne og benytte seg av riktige bruksmanualer og ressurser for korrekt lasting, frakting, montering, demontering, sikring og bruk av det leide utstyret.

• Dersom det avtales at leietaker selv skal laste/frakte/montere/demontere/pakke telt eller annet utstyr, må dette gjøres på en forsvarlig måte hvor utstyr ikke ødelegges eller skitnes til. For eksempel må leietaker sørge for at teltduker (takduker, sidevegger osv. tilhørende telt) ikke blir skitne under lasting, frakting, montering og demontering. Alt utstyr og teltduker må tilbakeleveres i opprinnelig stand, uten brekkasje, manko, skader, ødeleggelser, gjørme, skitt, fukt, rester av gress osv. Våte teltduker må tørkes før tilbakelevering. Ved behov for vask / rensing av teltduker og annet utstyr faktureres leietaker per påbegynte time i henhold til utleiers gjeldende priser og timesatser*. Leietaker forplikter seg til å erstatte alt ødelagt utstyr i sin helhet, og ødelagt utstyr vil faktureres etter gjeldende veiledende utsalgspris (nypris) fra utleier eller leverandør (etter utleiers bestemmelse), pluss frakt for det aktuelle utstyret.

4. Leieperioden og forhåndsbetaling
• Leietiden beregnes f.o.m. dagen leieobjektet utleveres til kunde, t.o.m. dagen utstyret returneres til utleier (Jippie AS sitt lager). Standard leieperiode for utstyr er inntil 3 dager. Det kan også avtales forhåndsbetingelser for ukentlig eller langtidsleie. Ved leie utover 3 dager vil 50% av den totale leiesummen for utstyret påløpe for hver påbegynt uke, ekskludert eventuelle tilleggsutgifter som frakt, pakking og montering. Langtidsleie beregnes og faktureres etter leieperiodens slutt og sendes som en separat faktura, evt. legges til den opprinnelige fakturaen. Utleier forbeholder seg retten til å gjøre prisendringer dersom leieperioden strekker seg over lengre tidsrom enn avtalt, og ingen annen avtale er inngått. Leietaker er forpliktet til å informere utleier dersom de ønsker å beholde det leide utstyret utover den avtalte leieperioden. Utleier forbeholder seg retten til å kunne kreve tilbake utleid utstyr som overgår avtalt leieperiode, dersom ingen avtale er inngått. Skulle utleier kreve innhenting av eget utstyr, eller kreve leietaker å tilbakelevere utstyr som overskrider avtalt leieperiode, men leietaker av en eller annen grunn hindrer dette, vil leietaker bli fakturert merkostnader og eventuelle tapte inntekter som påløper utleier. Dersom leietaker misligholder sine forpliktelser, derunder unnlater a betale leie og/ eller eventuelle tillegg i rett tid, eller at utstyret ikke behandles av leietaker med rimelig skånsomhet, kan utleier heve avtalen omgående og kreve utstyret tilbakelevert. Dersom leietaker ikke betaler faktura ved forfall, har utleier rett til a hente inn utleieobjektene uten at leietaker har rett til erstatning for eventuelle tap leietaker måtte påføres. Innhenting av utleieobjekter løser ikke leietaker fra utestående krav, og alle bestillinger og fakturaer må fremdeles innbetales av leietaker.

• Leietaker forplikter seg til å betale 100% av leiesummen før henting av utstyr, eller før utleier har igangsatt transport, montering eller utføring av tjeneste. Betalingen må være mottatt senest 7 dager før planlagt henting eller utlevering av utstyr, og tilsvarende frist gjelder før avreise for levering, montering eller utføring av tjeneste, med mindre annet er skriftlig avtalt. Dersom betalingen ikke er mottatt innen fristen, forbeholder utleier seg retten til å nekte utlevering, levering, montering og/eller utføring av tjenester, og faktura vil fremdeles forbli gjeldende. For eksisterende kunder eller ved repeterende oppdrag kan utleier, etter skriftlig avtale, redusere forhåndsbetalingen til 50% eller annet avtalt beløp (alt etter hva som er skriftlig avtalt). Resterende beløp, faktura og utgifter sendes til leietaker fortløpende etter utlevering, levering, montering og/eller utføring av tjenester, med 14 dagers innbetalingsfrist. I de ovennevnte tilfellene forplikter leietaker seg fremdeles til å betale den totale ordresummen / totale kontraktsummen i sin helhet, uavhengig av om leieforhold, levering, montering eller utføring av tjenester finner sted (med grunnlag i at betaling ikke er mottatt innen avtalt tid).

5. Reklamasjon og avbestilling
• Reklamasjon vedørende mangler på utstyret må skje umiddelbart ved mottagelsen av utstyret, og under enhver omstendighet før utstyret tas i bruk. Dersom leietaker tar utstyret i bruk, har leietaker godkjent leveransen. Leietaker er innforstått med at alt utstyr er utleieobjekter og kan derfor ha bruksmerker, riper, rester, smuss, limrester osv., noe som ikke gir grunnlag for reklamasjon. Utleieren innestår ikke for at det aktuelle utstyr tilfredsstiller leietakers behov, med mindre dette er spesielt avtalt.

• Ved avbestillinger som skjer senest 4 uker før start av leieperiode (med forbehold om at avbestillingen gjøres før utleier har igangsatt avreise for levering/montering/utføring av tjeneste), belastes leietaker 50% av den totale ordresummen / totale kontraktsummen. Ved avbestillinger etter utleier har igangsatt avreise for levering/montering /utføring av tjeneste og/eller mindre enn 4 uker før start av leieperiode, faktureres ordresummen i sin helhet. Flytting eller endring av leieperiode etter en eventuell bestilling er lagt inn, anses som avbestilling dersom endringen ikke er skriftlig godkjent av utleier. Uten slik godkjenning gjelder samme betingelser som ved avbestilling, og leietaker belastes i henhold til avbestillingsvilkårene. All annen flytting eller endring av leieperiode betraktes som en ny bestilling, og vilkårene for avbestilling av den opprinnelige bestillingen vil fortsatt gjelde. Forhåndsbetalinger refunderes ikke ved avbestilling, endring av leieperiode eller av andre årsaker.

6. Skader, mangler og ansvarsbegrensning
• Leietaker er ansvarlig for ettersyn av utstyret. Ved tilgrising av utstyret er leietaker selv ansvarlig for rengjøring. Klistremerker, teip, borrelås osv. må ikke festes på teltduker, toalettvogner og mannskapsvogner og annet utstyr da det resulterer i merker fra klister og ødelegger print/profilering. Ved behov for rengjøring som følge av tilgrising, teip-/limrester eller mangel på rengjøring eller av andre årsaker, vil leietaker bli fakturert per påbegynte time i henhold til utleiers gjeldende priser og timesatser*, inkludert kostnader for nødvendige rengjøringsmidler.

• All form for brekkasje, manko, skader, mangler, bortkomming/tap og tilgrising av utstyr (inkludert teip, rester av lim etc.) ved henting / innlevering av leieprodukter vil belastes / faktureres etter gjeldende veiledende utsalgspris (nypris) pluss frakt og montering for det bestemte utstyret. Leietaker er ansvarlig for å dekke kostnader knyttet til merker, flekker, riper, slitasje eller andre skader på overflater som oppstår som følge av bruk av utstyr under leieperioden, inkludert skader forårsaket av naturlige elementer. Belastinger vil sendes på separat faktura.

• Leietaker er fullstendig ansvarlig for eventuelle skader på leietaker, tredjeperson, tredjepersons ting, eiendom, kjøretøy, følgeskader o.l. som utleieobjektet / utleieobjekter / utstyret og dets bruk måtte påføre tredjeperson/tredjepersons ting/tredjepart fra og med overtakelsesøyeblikk og gjennom hele leieperioden, inntil alt utstyr og leieobjekter er nedtaket og hentet, evt. returnert av leietaker til utleier / utleiers lager. Utleier fraskriver seg ethvert erstatningsansvar i forbindelse med utleieforholdet og skal hverken holdes eller gjøres ansvarlig for tap ved avsavn, ting, -person eller følgeskader som utstyret eller dets bruk måtte påføre leietaker, leietakers ansatte, bruken av utstyret eller 3.mann/tredjeperson. Utstyr og leieobjekter levert av utleier er oppstilt for leietakers regning og risiko inntil alt utstyr og leieobjekter er nedtaket og hentet, evt. returnert av leietaker til utleier / utleiers lager. Leietaker er erstatningspliktig for skader av enhver art på utleiers eiendom i løpet av hele leieperioden. Utleier påtar seg ikke erstatningsansvar for personskader eller skader på eiendeler som befinner seg i eller rundt telt, utstyr og andre leieobjekter.

• Utleier fraskriver seg alt ansvar for eventuelle skader eller hendelser som kunne oppstå som følge av montering av taklamper, lys, lysekroner, høyttalere, dekorasjon eller annet utstyr i teltkonstruksjonen/rammeverket/takbjelkene til teltet, samt i selve teltet eller teltduker.

• Dersom utstyr blir skadet eller bortkommer, vil leietaker bli belastet etter gjeldende veiledende utsalgspris (nypris) pluss frakt og montering for det aktuelle utstyret. Leietaker plikter seg til å erstatte utstyr som blir fjernet eller bortkommer som følge av tyveri eller på annen måte forsvinner.

• Ved skader må leietaker varsle brannvesen og/eller politi. Leietaker er ansvarlig for at skaderapport fra brannvesen eller politi foreligger ved skade.

7. Framleie
• Fremleie eller utlån av utstyr til tredjeperson er ikke tillatt uten utleiers skriftlige samtykke. Skulle framleie likevel godkjennes, vil opprinnelig leietaker fremdeles være fullstendig ansvarlig for det utleide / framleide utstyret, og alle gjeldende vilkår, fakturaer og kostnader vil fortsatt påhvile den opprinnelige leietakeren.

8. Andre bestemmelser
• *Uteiers gjeldende priser og timesatser spesifiseres til følgende: ved arbeid mellom 08:00-16:00, spesifiseres en standard timesats på 690kr/t eks. mva. per montør/tjenesteyter. Ved arbeid utenfor disse tidspunktene, som ikke er skriftlig avtalt på forhånd, tilkommer et tillegg på 100% av standard timesats. For arbeid på røde dager påløper et ytterligere tillegg på 100% av standard timesats, som kommer i tillegg til andre eventuelle tillegg. Alle timesatser og tillegg gjelder per montør/tjenesteyter, per påbegynte time.

• Fakturaer til leietaker har en standard forfallsdato på 14 dager, med mindre annet er skriftlig avtalt.

• Jippie forbeholder seg retten til å justere priser jevnlig i tråd med inflasjon, målt ved konsumprisindeksen (KPI). Dette gjelder for alle avtaler, inkludert rammeavtaler, samt løpende leieforhold. Prisjusteringer basert på KPI gjennomføres ved årsskiftet, og de nye prisene gjelder fra og med 1. januar hvert år.

• Telt er ikke egnet for snølast. Leietaker er ansvarlig for å sørge for at det ikke bygger seg opp større mengder snø på tak, som kan medføre kollaps. Telt må holdes varmt i hele leieperiode hvor det er risiko for snø. Det må påregnes nødvendigheten av fyring i teltet fra riggstart til nedrigging, slik at snø som måtte legge seg på taket kan renne av. Det er leietakers ansvar å stille med nødvendig og tilstrekkelig utstyr til fyring / oppvarming av telt. Skulle fyring / oppvarming i telt ikke være tilstrekkelig for å eliminere oppbygging av snø på tak, må leietaker sørge for å jevnlig måke tak, f.eks. med lengre pinne, skaft e.l. for å fjerne snø fra tak. Det er leietakers ansvar å forhindre både oppbygging av snø på tak og evt. kollaps som følge av oppbygging av snø.

• Alle skader som skyldes forhold utenfor Jippies kontroll, anses som leietakers ansvar og faller ikke under Jippies forpliktelser. Jippie fraskriver seg også ansvar for skader, merker eller riper på gulv, dekker, idrettshaller eller lignende som kan oppstå som følge av normal bruk av utstyret, inkludert utstyr som leveres uten møbelknotter eller andre beskyttelsestiltak. Leietaker er ansvarlig for å vurdere og iverksette nødvendige beskyttelsestiltak for å unngå skader på underlaget.

• Dersom pop-up (quick-up) telt brukes i værutsatte områder eller perioder med risiko for dårlig vær, har kunden ansvaret for å sette opp og ta ned (montere og demontere) teltet/teltene i samsvar med værforholdene. Leietaker er ansvarlig for å sørge for at telt ikke står ute under uegnede værforhold.

• Leietaker skal ikke dekke til logoen på utleierens produkter med mindre dette er avtalt på forhånd. Utleier forbeholder seg retten til å reklamere med logo og skilting ved -og rundt riggplass, samt på utleid utstyr.

• Leietaker erkjenner og godtar at det ikke er tillatt å grille / steke i partytelt. Her skal egne grilltelt benyttes.

• Utstyr som pallesett med bord og benker, barrikader, stoler, bord m.m., leveres med én jekkestropp per sett. Ved demontering, henting eller retur må stroppene legges ved, slik de ble mottatt ved utlevering. Manglende eller bortkomne stropper vil bli fakturert med 850kr eks. mva. per stropp. Tap av nøkler til toalett-, mannskapsvogner eller annet utstyr med lås vil bli fakturert med 3000kr eks. mva. per nøkkel.

• Uteaktiviteter som hoppeslott, sumodrakter, rode okse, slushmaskiner, popcornmaskiner, kjøleskap, høyttaleranlegg o.l., samt elektriske apparater skal ikke brukes under regn eller i fuktige omgivelser. Ved regn og fukt må elektriske apparater holdes under tak til enhver tid.

• Griller, slushmaskiner, popcornmaskiner, baconsnacks skap o.l. må tømmes av leietaker før tilbakelevering / returtransport.

9. Mislighold av Forpliktelser
Dersom leietaker vesentlig misligholder sine forpliktelser eller på noen måte medvirker til at Jippie AS blir skadelidende, har Jippie AS rett til å heve avalen med øyeblikkelig virkning. Ikke vesentlig betalingsforsinkelse regnes alltid som vesentlig mislighold. Heving av avtalen medfører at Jippie AS kan hente utstyret, og/eller nekte levering. Heving av avalen skal skje skriftlig, pr. brev, e-post eller SMS. Ved mislighold fra leietakere side, er leietaker fortsatt pliktig til a betale den totale ordresummen / totale kontraktssummen, i tillegg til eventuell erstatning.

10. Fullmakt
Den eller de som undertegner avtalen er ansvarlig overfor Jippie AS for avalens vilkår og leiebeløp. Dersom undertegning skjer på vegne av en juridisk person / juridisk enhet, presumeres det at undertegneren har nødvendig signaturrett eller prokura for den juridiske personen / juridiske enheten. Dersom avtalen inngås på vegne av en juridisk person / juridisk enhet uten at undertegneren har prokura eller gyldig signaturrett, vil undertegneren personlig holdes ansvarlig for alle forpliktelser som følger av leieforholdet og tjenestene. Dette inkluderer (men ikke begrenset til) alle avtalevilkår, leie- og tjenestebeløp, utstedte fakturaer, kostnader, avtalte leiebeløp, renter, gebyrer og øvrige kostnader knyttet til leieforholdet, samt eventuelle erstatningskrav eller utgifter som måtte oppstå i sammenheng med leieforholdet og eventuelle tjenester. Undertegneren forplikter seg til å dekke alle økonomiske forpliktelser, inkludert bestillinger og utgifter, som følger av leieavtalen. Ved en tvist eller en situasjon der det er bevist at undertegneren ikke hadde rett til å inngå avtalen på vegne av den aktuelle juridiske personen / juridiske enheten, vil undertegneren være ansvarlig for å oppfylle alle forpliktelser og dekke alle tilknyttede kostnader.

11. Force Majeure
Utleier fritas for sin leveringsplikt dersom levering hindres som følge av forhold utenfor utleiers kontroll, som for eksempel ekstraordinære værforhold, offentlige påbud og forbud, brann, streik, lockout eller annen form for force majeure. Utleier har rett til å annullere avtaler dersom levering blir forhindret av force majeure eller andre hendelser utenfor utleiers kontroll. Leietaker er ikke berettiget til å kreve noen som helst erstatning pga. forsinket eller uteblitt levering som forårsaket av nevnte omstendigheter. Hverken midlertidige eller fullstendige avbrytelser i leie og/eller bruk av utleieobjekter og/eller tjenester - inkludert de forårsaket av force majeure - berettiger leietakeren rett til å avbryte leieavtalen og løser ikke leietakere fra betaling av avtalt leie og/eller tjenester. Leietaker kan ikke heve avtalen eller kreve refusjon som følge av slike forhold. Streik, lockout, andre arbeidskonflikter, eller enhver form for force majeure som hindrer eller vesentlig vanskeliggjør levering, fritar ikke leietaker fra betalingsplikt, og forholdene er ikke utleiers ansvar så lenge disse forholdene varer.

12. Tvister
Ved enhver tvist mellom partene som utledes av denne kontrakten eller gjennomføringen av den, vedtas Bergen forliksråd og/eller Bergen Tingrett som rett verneting.